• Jagodna - Góry Bystrzyckie Relacje

Jagodna – Góry Bystrzyckie

Jagodna jest najwyższą górą w Górach Bystrzyckich, jej wysokość wynosi 985 m n.p.m. Wzniesienie to położone jest w środkowo-wschodniej części Gór Bystrzyckich.

Podobno na początku XX wieku miejscowy oddział Kłodzkiego Towarzystwa Górskiego zbudował na szczycie Jagodnej 17-metrową wieżę widokową – dzisiaj niestety nic już z niej nie zostało, chociaż w momencie kiedy byliśmy, była tam również jakaś ekipa remontowa.

Dojazd

Najlepiej kierować się Autostradą Sudecka (droga numer 389) do miejscowości Spalona, albo konkretnie na Schronisko PTTK Jagodna. Jest tam dosyć duży bezpłatny parking (GPS: 50.276504, 16.536916) przy schronisku. Jadąc od strony Zieleńca nie sposób go przegapić (po lewej stronie).

Na szlak

Z parkingu możemy dojść do schroniska i stamtąd ruszyć zgodnie ze strzałkami (znakami) lub podejść ulicą do miejsca gdzie zaczyna się szlak (kawałek w lewo od parkingu – w stronę schroniska). Samo wejście nie jest za bardzo oznaczone, i nawet turyści z Czech pytali nas o drogę.

Na Jagodną kierujemy się niebieskim szlakiem, który czasami idzie w lesie przy drodze dojazdowej a czasami (w większości) samą drogą więc jak ktoś chce na początku nie musi schodzić nawet do lasu. Trzeba się tylko pilnować szlaku bo w pewnym momencie droga odbija w prawo a my musimy iść w lewo (widać na mapce na dole wpisu).

Jagodna to tak na prawdę dwa szczyty lub jak kto woli wierzchołki. Północny – oznaczany jako Sasanka 986 m n.p.m. i południowy 977 m n.p.m. Jednak tym głównym uważanym za szczyt w Koronie Gór Polski jest wierzchołek południowy.

Samo podejście pod Jagodną to tak na prawdę godzina drogi, chociaż na oznaczeniach wszyscy pokazują ok. 1,5 godziny. My spokojnym tempem podeszliśmy w niecałą godzinę w międzyczasie przebierając się (od rana było chłodno ale w słońcu już czuć było temperaturę).

Na szczycie

Wierzchołek Jagodnej to tak na prawdę kawałek utwardzonej drogi z miejscami siedzącymi pod drewnianym domkiem. Jak wspomniałem wcześniej, kiedyś była tu wieża widokowa, jednak w obecnym czasie jej brak ale być może niedługo znowu się pojawi.

Powrót

Po tak szybkim wejściu na szczyt Jagodnej, można iść jeszcze dalej niebieskim szlakiem aż do szlaku żółtego i skręcić w prawo (na żółty) – obchodząc górę trochę dłuższym ale równie łatwym szlakiem – wracając tym samym na parking przy schronisku.

Taki mieliśmy plan ale zauważyliśmy że można nadrobić trochę czasu schodząc przez leśny dukt (skrótami) do wspomnianego szlaku żółtego (mapka pod wpisem). Dzięki temu zaoszczędziliśmy trochę czasu, który wykorzystaliśmy na kolejny szczyt z Korony Gór Polski (Orlica).

Uwaga

Co można spotkać na Jagodnej ?